NRC Q: Kies je voor snelheid of ervaring?

21 december 2015

Luc Overtoom zeilt de wereld rond om geld in te zamelen voor kankerbehandeling op maat. Hij bepaald zijn eigen koers en Delta Lloyd helpt hem daarbij. Luc hout ons op de hoogte van zijn reis.
Door op

Al anderhalf jaar ben ik bezig met mijn zeilreis om de wereld. Dat is dankzij de opstappers – mijn per etappe wisselende team van medezeilers – zeker geen eenzame onderneming, integendeel. Op 4 januari 2016 begin ik vanuit Kaapstad aan het laatste half jaar van deze wereldomzeiling via St. Helena, St. Maarten, New York en de Azoren. Op 18 juni meer ik weer aan in Amsterdam.

Met nog zes maanden voor de boeg – letterlijk en figuurlijk – is het een mooi moment om de balans op te maken als het gaat om de leeftijd van de opstappers. Eerst een overzicht van de leeftijden van alle zeilers, te beginnen met de schipper. Ik ben 65 jaren jong. Want zo voel ik het. Van de 35 opstappers waren de meesten tussen de 50 en 70 jaar. Acht van hen waren tussen de 20 en 40 jaar.

De verschillen tussen jong en oud

De verschillen tussen deze twee categorieën, zijn niet verrassend. Zo zijn jonge opstappers fysiek tot meer in staat. Ouderen verdelen hun krachten meer. Nog een verschil is dat jongeren sneller van begrip zijn en nieuwe dingen vlug oppikken. Ik weet van mezelf dat ik snel de neiging heb iemands taken over te nemen als ik zie dat iemand zit te stuntelen. En zeker als ik het al een paar keer heb uitgelegd. Aan boord wordt de situatie al snel nopend. Daardoor heb ik sneller de aanvechting dingen zelf te doen dan ik aan wal zou hebben.

“Als de koers – aan boord én op de werkvloer – maar duidelijk is, de rollen, taken en verantwoordelijkheden goed zijn verdeeld en de autoriteit gegund wordt, is er geen verschil tussen oud en jong”

Maar in die anderhalf jaar heb ik geleerd dat ik ‘opstappers op leeftijd’ niet moet onderschatten. Zij nemen namelijk hun tijd en hun acties zijn hierdoor waarschijnlijk meer doordacht. Tel dat op bij hun levenservaring en de uitkomst is dat zij hierdoor minder snel voor verrassingen komen te staan.

Een goed voorbeeld aan boord van de Cardo: wat te doen bij weersveranderingen? Jongere zeilers zijn snel geneigd de zeilen bij te stellen, terwijl ikzelf altijd – bij een niet acute situatie uiteraard – een half uurtje de situatie aankijk. Pas daarna beslis ik wat te doen. Dit werd al snel “het halfuurtje van Luc” genoemd. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mijn vele zeiljaren, en mijn leeftijd, meestal de doorslag gaf: afwachten blijkt vaak de juiste keuze.

Aan boord

Aan boord hebben we de taken eerlijk verdeeld, zonder te kijken naar leeftijd. Voor alle zeilers geldt: per etmaal drie keer twee uur aan het roer en daarnaast zijn er de huishoudelijke plichten. Buiten die taken is iedereen vrij om te doen en te laten wat hij of zij wil. Ik merk steevast dat jonge opstappers buiten die plichten om meer energie hebben. Voor gesprekken bijvoorbeeld, maar ook voor activiteiten verzinnen voor als we weer op het vaste land zijn. Oudere opstappers zijn rustiger, maar kunnen zichzelf ook gemakkelijker vermaken.

“Zo zijn jonge opstappers fysiek tot meer in staat. Ouderen verdelen hun krachten meer”

Samenwerken

Op zeilgebied, en daar gaat het uiteindelijk om, heb ik geen generatieverschillen ervaren. Jonge zeilers pikken heel snel de fijne kneepjes van het zeilen op, ze zijn snel van begrip. En goed om te weten: eigenwijs gedrag komt in beide generaties voor. Samenwerken hangt niet af van leeftijd, maar meer van karakter. Als de koers – aan boord én op de werkvloer – maar duidelijk is, de rollen, taken en verantwoordelijkheden goed zijn verdeeld en de autoriteit gegund wordt, is er geen verschil tussen oud en jong. Sterker nog, ze vullen elkaar goed aan.

De vier resterende etappes zal ik maken met opstappers van jong en oud, met evenveel genoegen als afgelopen anderhalf jaar. Na mijn aankomst in Amsterdam pik ik mijn leven aan wal weer op: werken aan de transities van jachthavens en marina’s. En daar kan ik al deze geweldige ervaringen en samenwerkingen heel goed bij gebruiken.

Route

Map Setting Sail

Nog
dagen tot Luc terug komt!

Days
Hours
Minutes
Seconds

Nieuws

28 juni 2016

25 juni Luc aangekomen in de haven van Amsterdam

" De tocht is volbracht"

07 april 2016

De Cardo vaart uit naar New York

Vandaag, 7 april, is de Cardo uitgevaren van Sint Maarten naar New York. Binnen drie weken verwacht schipper Luc Overtoom daar aan te meren.

26 februari 2016

Aankomst in St Maarten aan einde 10e etappe

De Cardo is op vrijdag 26 februari binnengelopen in de haven van Margot, de hoofdstad van het Franse deel van Sint Maarten.
 
Make your donation
Make your donation
 
Join us in your holiday
Join us in your holliday
 
Check our sponsors
Sponsors
 
Follow us and keep in touch
Follow us and keep in touch
  • Sponsors